Sammanfattning
MicroStrategy är ursprungligen ett teknologiföretag inom programvarubranschen. I augusti 2020 lade företaget om strategi, och inriktade sig i stället på att investera i Bitcoin. Framgången har varit monumental. Börskursen har stigit med nästan 2 000 %, och marknadsvärdet för MicroStrategy har gått från ca 1 miljard dollar till nästan 50 miljarder dollar. Bolaget har under ledning av den visionäre Vd:n, numera styrelseordförande Michael Saylor, skapat ett helt nytt koncept inom den finansiella sektorn. För den som är positiv till Bitcoin är MicroStrategy den kanske mest intressanta investeringen, oavsett bransch och tillgångsslag, under de närmaste åren. Framtiden ser mycket spännande ut. Men, hur har detta varit möjligt? Artikeln som följer skall förklara detta, och försöka ge en bild av hur utvecklingen kan se ut framåt.
Disclaimer
Liksom alla andra blogginlägg på The Red Pill är detta inte ekonomisk rådgivning. Detta är information om ett bolag som använder Bitcoin i sin affärsidé. Bilda dig en egen uppfattning, utgå från just din ekonomiska situation och risknivå. Kontakta en professionell ekonomisk rådgivare om du funderar på att investera.
Introduktion.
I augusti 2020 inledde företaget MicroStrategy (börsnoterat i USA) en rad köp av Bitcoin. Den ursprungliga verksamheten som bestod av försäljning och support kring dataanalys behölls, men i övrigt påbörjades ett totalt fokus på Bitcoin. Initialt använde företaget sin befintliga kassa, men relativt omgående började man i stället finansiera Bitcoin-köpen med lån. Framgången har varit stor, och sedan strategin inleddes har MicroStrategy haft den bästa börsutvecklingen bland de 500 största bolagen i USA. Den helt drivande personen bakom förändringen är MicroStrategys tidigare VD och numera styrelseordförande Michael Saylor. Han är karismatisk, vältalig och extremt påläst. Han har blivit en av de största förespråkarna för Bitcoin.
De finansiella metoder som MicroStrategy använder för att finansiera köpen av Bitcoin är inte nya i sig. De är helt konventionella. Det som är nytt är filosofin hur MicroStrategy ser på värdet av en Fiatvaluta som USD jämfört med Hard money som Bitcoin. Strategin baseras helt på vetskapen att den amerikanska dollarn, liksom alla andra Fiatvalutor oavbrutet tappar i värde gentemot Bitcoin.
Artikeln som följer är ganska lång. För att kunna förstå vad som är unikt med Microstrategys sätt att agera, krävs att man åtminstone till viss del är insatt i hur finansmarknader fungerar och hur MicroStrategy finansierar sig. finansierar sig. Artikeln innehåller förklaringar i dessa ämnen, och mitt förslag är att om man inte är helt påläst inom konvertibler och andra värdepapper, är det bra att läsa förklaringarna, för att få bästa möjliga förståelse för hur MicroStrategy agerar.
Viktiga begrepp är:
Bakgrund
MicroStrategy är ett publikt amerikanskt företag som har ett stort Bitcoin-innehav. Fram till augusti 2020 var företagets verksamt inom
produktion av programvara mer specifikt området dataanalys. Vid denna tidpunkt hade företaget nått vägs ände. Det var fortfarande lönsamt och med ett stabilt kassaflöde, men det växte inte längre. Vinsten hade stagnerat. I samband med detta började företagets VD och grundare, Michael Saylor fundera på vad Microstrategys överlikviditet skulle användas till.
Det fanns ingen poäng med att återinvestera den i företaget, han ville heller inte riskera den genom att investera i aktiemarknaden. Framför allt var det inget alternativ att investera i obligationer, eller på bankkonto. Inflationen gjorde att värdet kontinuerligt minskade. Detta var i
samband med Covid, och han förstod att de enorma stimulanspaket
som regeringen lanserade, skulle förvärra den ständigt pågående
deprecieringen (dvs inflation) av USD än mer.
Saylor fick i det här läget upp ögonen för Bitcoin, och efter att ha skaffat sig en grundlig förståelse, var han övertygad om att detta var lösningen på Microstrategys problem.
Efter att han i en tweet 2013 hade avfärdat Bitcoin som värdelöst och utan framtid, blev han nu en av dess största förespråkare. I augusti 2020 köpte MicroStrategy sina första Bitcoin. Vid det första köpet användes företagets överlikviditet, men sedan dess har förvärven av Bitcoin finansierats med antingen försäljning av nya egna aktier, eller olika typer av lån.
Marknadsvärdet för MicroStrategy som 2020 var 1 miljard dollar, har nu i oktober 2024 stigit till nästan 50 miljarder dollar. Bolaget har, haft den bästa börsutvecklingen bland samtliga aktier på S&P 500 sedan Bitcoin-inköpen inleddes i augusti 2020.
Efter att kontinuerligt varit köpare av Bitcoin har nu Microstrategys innehav i Bitcoin nått 252 220 motsvarar ett värde av cirka 17,4 miljarder USD.
Grafen visar börsutvecklingen för MicroStrategy jämfört
Nasdaq från starten av Bitcoin-köpen i augusti 2020.
MicroStrategy + 1 989 % Nasdaq-börsen +67 %.
MicroStrategy i siffror (oktober 2024)
Skulder: 3,9 miljarder USDRäntesatsen för skulden: Ca 1,5 %
Räntekostnad per år = 58 miljoner USD
Bitcoininnehav 252 220 = värde 17,4 miljarder USD.
Marknadsvärde MicroStrategy 49,6 miljarder USD.
Premien i MicroStrategy = 2,8x (49,6/17,4)
En förutsättning för att den här strategin skall fungera är att MicroStrategys aktie värderas med en premie. Det betyder att marknaden värderar MicroStrategy högre än företaget substansvärde. I Microstrategys fall är substansvärdet likställt med marknadsvärdet på Microstrategys Bitcoin-innehav. När relationen mellan marknadsvärdet och substansvärdet är större än 1, betyder det att det existerar en premie.
Beräkning av premien i MicroStrategy
Antal aktier MicroStrategy = 202 640 Miljoner USD
Börskurs per aktie MicroStrategy = 245 USD
Marknadsvärde (Börsvärde) i MicroStrategy
202 640 x 245 = 49 647 Miljoner USD
Innehav Bitcoin MicroStrategy = 252 220
Marknadskurs Bitcoin = 70 000 USD
Substansvärde (Värde MicroStrategys Bitcoin)
252 220 x 70 000 = 17 655 Miljoner USD
Premium MSTR = 49 647/17 655 = 2,81x (43 565, / 16 898, )
Microstrategy-aktien värderas således ca 2,8 gånger högre än vad bolagets substansvärde är. Att denna premie existerar har varit nyckeln till att MicroStrategy både har kunnat köpa Bitcoin med hjälp av krediter samtidigt som företaget har ökat sitt marknadsvärde. Om det inte fanns någon premie (om marknadsvärdet på MicroStrategy vore lägre än värdet på MicroStrategys innehav i Bitcoin) skulle strategin inte fungera.
Om företaget i ett sådant läge skulle sälja nya aktier, och köpa Bitcoin för försäljningslikviden, skulle effekten bli att antalet bitcoin per aktie skulle minska. Jag kommer återkommande att hänvisa till premien i artikeln.
Utvecklingen av premien (den förändras kontinuerligt utifrån relationen mellan kursen i MicroStrategy och priset på Bitcoin) går att följa här.
Grafen visar Premien i MicroStrategy sedan första Bitcoin-köpet 2020
Hur har MicroStrategy finansierat köpen av Bitcoin?
De första köpen av Bitcoin genomförde MicroStrategy med befintliga likvida medel. Sedan dess har köpen finansierats med två olika metoder: Sälja nya MicroStrategy-aktier eller låna pengar via en konvertibel.
Metod nummer 1 ® emittera (skapa) nya MicroStrategy-aktier och
sälja på marknaden. Denna metod benämns At-The-Market Offering (ATM)
Positivt med ATM är att när de nya aktierna är sålda är pengarna omedelbart tillgängliga för MicroStrategy att investera i Bitcoin. Detta innebär en flexibilitet. Företaget kan välja tidpunkt för köpet av Bitcoin. En annan uppenbar fördel med den här typen av finansiering, är att det inte är ett lån. Följaktligen blir det inte heller någon räntekostnad för MicroStrategy. Nackdelen är att det sker en utspädning. Enkelt uttryckt blir det fler aktier som skall dela på bolagets vinst. Resonemanget kring utspädningen i MicroStrategys fall är speciellt, och jag återkommer till det längre fram.
Metod nummer 2 Emittera konvertibler
En konvertibel är ett värdepapper där köparen av konvertibeln ger ett lån till MicroStrategy. Lånet löper på en bestämd tid och har en fast ränta. Långivaren har dessutom en valfri möjlighet (option) att omvandla lånet till aktier i MicroStrategy. Detta sker enligt en i förväg bestämd kurs (konverteringskursen).
Konverteringskursen har i MicroStrategys fall varit mellan 30–40 % över marknadskursen vid den tidpunkt då konvertibeln emitteras. Endast om aktiekursen stiger över konvertingskursen kommer långivaren att vilja omvandla lånet (konvertera) till aktier i MicroStrategy.
Fördelen för köparen av konvertibeln är att den inte enbart är ett lån, den är också en option, vilket gör att det är en indirekt exponering mot Bitcoin. Den gör det också möjligt att om börskursen i MicroStrategy stiger över konverteringskursen tar köparen del av en eventuellt fortsatt stigande MicroStrategy kurs. Omvänt gäller att om kursen i MicroStrategy i stället skulle sjunka kraftigt, påverkar inte det långivaren, så länge MicroStrategy kan betala tillbaka lånet.
Fördelen för MicroStrategy med denna metod är att om premien befinner sig mellan 1x – 2,5x kan konvertibeln säljas till ett pris som är 40 % över aktuell marknadskurs. Utöver detta får bolaget dessutom in 30–40 % ytterligare genom att konvertingskursen ( i alla fall hittills) har kunnat sättas 30–40 % över marknadskursen på aktien. MicroStrategy får pengarna när försäljningen är genomförd och kan köpa Bitcoin omedelbart. Eftersom efterfrågan hittills varit mycket stor, har MicroStrategy kunnat låna till låg ränta.
Nackdelen är att det tar längre tid att använda konvertibeln jämfört med ATM. Även om MicroStrategy har effektiviserat processen tar det minst två veckor från det att bolaget har bestämt att de skall genomföra konvertibel-emissionen, till dess att likviden kan användas till köp av Bitcoin. Ytterligare en aspekt är att även om räntan är låg, är det trots allt ett lån. Lån belastar MicroStrategys balansräkning. Fram tills dess att lånet eventuellt konverteras till aktier, eller lånet löper ut, måste bolaget således betala ränta. Slutligen tillkommer, precis som i ATM-fallet, även här utspädningseffekten.
Hur väljer MicroStrategy vilken av de två metoderna som man skall använda?
Fas 1: Vid starten används traditionella lån
Premium 1x–2,5x Konvertibeln
Premium > 3x ATM. En så pass hög premie brukar inträffa när efterfrågan är hög. Bolaget har dock velat använda denna metod relativt sparsamt.
En förutsättning för att premien skall existera är den höga volatiliteten som utmärker MicroStrategy-aktien. Volatilitet beskriver enkelt uttryckt hur mycket priset på en finansiell tillgång svänger eller varierar. Ju mer tillgångens värde rör sig upp och ned, desto högre volatilitet har tillgången. Volatiliteten används också som riskmått. Ju högre volatilitet, desto högre risk.
Anledningen till MicroStrategys höga volatilitet är att Bitcoin i sig är volatilt, och eftersom MicroStrategy är att betrakta som en belånad variant av Bitcoin är volatiliteten för MicroStrategy ännu högre.
Hög volatilitet är för de flesta att likställa med hög risk, men andra aktörer på marknaden ser möjligheter i den höga volatiliteten. Traders av olika slag, det kan handla om aktier, råvaror, eller obligationer är positiva till volatilitet. Det är tack vare volatiliteten, kurser som svänger fram och tillbaka, som de skapar avkastning. Därför skapar den höga volatiliteten i MicroStrategy-aktien efterfrågan från marknadens olika aktörer. Exempelvis finns det fonder som enbart får handla med konvertibler. De får i MicroStrategy-fallet en möjlighet att handla en konvertibel med hög volatilitet och dessutom få exponering mot Bitcoin. Den höga volatiliteten skapar möjlighet att genomföra olika tradingstrategier, som i princip inte finns i andra produkter än i just MicroStrategys konvertibler.
Hög volatilitet i MicroStrategy-aktien, skapar hög efterfrågan på MicroStrategys konvertibler, hög efterfrågan gör att MicroStrategy betalar en låg ränta.
Utspädning
När det tillkommer nya aktier i ett bolag missgynnas befintliga aktieägare. Detta därför att vinsten i bolaget delas upp på fler aktier, vilket medför att vinsten per aktie minskar.
Ett vanligt exempel är när ett företag tar in mer kapital. Då genomförs en nyemission. Denna sker genom att företaget säljer nytillverkade aktier. Samtliga befintliga aktieägare kan välja om de vill investera mer pengar i företaget, det vill säga köpa av de nytillverkade aktierna. Antalet de erbjuds att köpa är i relation till hur många befintliga aktier de redan äger i bolaget. De aktieägare som väljer att köpa de nya aktierna behåller sin andel i bolaget, och därigenom sin andel av bolagets vinst, de blir inte utspädda. De aktieägare som väljer att inte köpa nya aktier blir utspädda. Dvs de får fortsättningsvis en lägre andel av bolagets vinst.
Exempel:
Företaget A har en vinst på 200 000 kronor
Det finns totalt 200 aktier i bolaget
Det betyder att vinsten per aktie är 200 000/200 = 1000 kronor per aktie
Person 1 äger 100 aktier
Person 2 äger 100 aktier
Persson 1 del av vinsten = 100 x 1000 = 100 000
Persson 2 del av vinsten = 100 x 1000 = 100 000
Företag A gör nu en nyemission. De vill att befintliga/eller nya ägare skall skjuta till 200 000 kronor.
De säljer nytryckta aktier. Som befintliga aktieägare erbjuds
både person 1 och person 2 att köpa för 100 aktier vardera till en kurs
på 1000 kronor. Nyemissionen resulterar i 200 (100 + 100) nya aktier i bolaget.
Scenario 1
Både Person 1 och Person 2 investerar ytterligare 100 000 kronor var.
Status efter nyemissionen:
Företaget A har fortfarande en vinst på 200 000 kronor
Det finns totalt 400 aktier i bolaget
Det betyder att vinsten per aktie är 200 000/400 = 500 kronor per aktie
Person 1 äger 200 aktier
Person 2 äger 200 aktier
Persson 1 del av vinsten = 200 x 500 = 100 000
Persson 2 del av vinsten = 200 x 500 = 100 000
Både Persson 1 och Persson 2 har i och med tilläggsinvesteringen i bolaget
behållit sin del av vinsten i bolaget. De har inte blivit utspädda
Scenario 2
Person 1 väljer att investera 100 000 kronor, medan Persson 2 väljer
att inte investera ytterligare pengar i företaget. I stället investerar
Persson 3 100 000 kronor.
Status efter nyemissionen:
Företaget A har fortfarande en vinst på 200 000 kronor
Det finns totalt 400 aktier i bolaget
Det betyder att vinsten per aktie är 200 000/400 = 500 kronor per aktie
Person 1 äger 200 aktier
Person 2 äger 100 aktier
Persson 3 äger 100 aktier
Persson 1 del av vinsten = 200 x 500 = 100 000
Persson 2 del av vinsten = 100 x 500 = 50 000
Persson 3 del av vinsten = 100 x 500 = 50 000
Persson 1 har i och med tilläggsinvesteringen behållit sin andel av vinsten i företagen Persson 2 som valde att inte investera ytterligare har sänkt sin andel av vinsten.
Persson 1 har inte blivit utspädd
Persson 2 har blivit utspädd
I den utspädning som sker när MicroStrategy emitterar konvertibler eller nya aktier direkt kan tidigare aktieägare inte välja om de skall köpa av de nytillkomna aktierna. Det betyder att befintliga aktieägare, till skillnad från vid en nyemission, inte har någon möjlighet att undvika utspädningen. De nya aktierna blir tillgängliga enbart för vissa köpare, och därför blir alla andra aktieägare utspädda.
Bitcoin per aktie
Med tanke på att båda de metoder som MicroStrategy använder för att finansiera köp av bitcoin medför utspädning av aktien, ställs frågan varför MicroStrategy gör detta? Det vanliga förfarandet på marknaden har varit och är, att företag köper tillbaka sina egna aktier för att minska antalet aktier, och därmed öka vinsten per aktie. MicroStrategy har alltså gjort tvärtom.
Anledningen till den medvetna utspädningen är att Michael Saylor använder ett annat mått än det konventionella måttet för vinst per aktie. Det är helt riktigt att vinsten per aktie minskar vid utspädning när det mäts i USD. MicroStrategy använder i stället använder antalet bitcoin per MicroStrategy-aktie som mått och då blir kalkylen annorlunda.
MicroStrategys aktieägare drabbas visserligen av ett minskat värde i form av utspädningen. Men man har ju i gengäld gynnats ett ökat värde i form av att bolaget har köpt mer Bitcoin. Aktieägaren har fått ett minskat värde i form av en minskad vinst per aktie i USD, men man har samtidigt fått ett större antal Bitcoin per aktie. Tillväxten i antal Bitcoin har kompenserat för utspädningen.
Per den 30 september rapporterade MicroStrategy
att avkastningen(”Bitcoin-Yield”) i Bitcoin var 17,0 %.
Avkastningen i Bitcoin per aktie för MicroStrategy under
2024 beräknas enligt följande:
Antal bitcoin per aktie 2023-12-31 = 0,001063
Antal bitcoin per aktie 2024-09-12 = 0,001244
Tillväxten (avkastningen) i Bitcoin per aktie = 0,00124474/0,001063 = 17 %
Skall MicroStrategy handlas med en premie?
Det pågår ständigt en diskussion om premiens vara eller inte vara, och om det skall vara en premie, vad är en rimlig storlek?
När Bitcoin-ETF:erna lanserades (11 januari 2024) menade många att det var slutet för MicroStrategy som en prioriterad exponering mot Bitcoin. Den borde således inte handlas med en premie. Vid denna tidpunkt var premien i stort sett 0, nu är den 2,8. Utvecklingen har alltså varit den rakt motsatta.
I en jämförelse mellan MicroStrategy och en Bitcoin-ETF menar Michael Saylor (september 2024) att om du som investerare kan välja på ett värdepapper som avkastar 5 % per år, eller ett värdepapper som avkastar 0 % per år, båda uppbackade av Bitcoin, är det självklart att du väljer det som ger 5 % i avkastning.
Den tidigare nämnda Bitcoin-avkastningen på 17 % har MicroStrategy skapat med hjälp av sitt kassaflöde, genom att ge ut nya aktier och konvertibler. Något en ETF inte kan göra. Den följer, precis som den är avsedd att göra, Bitcoin-kursen. MicroStrategy följer Bitcoin-kursen multiplicerat med premien. En ETF kan aldrig ha en premie.
Investerare köper alltså inte MicroStrategy för att det är det enda sättet att få exponering mot Bitcoin. Investerare köper MicroStrategy för att det är det enda bolaget som kan skapa obligationer som är uppbackade av Bitcoin. Det är den stora poängen. Vad ska då värdet vara på det enda företag som kan göra detta? Hur skulle ett företag värderas om det var ensamt om att kunna skapa obligationer där fastigheter i Stockholm var det underliggande? Förmodligen med en rejäl premie.
ETF:er debiterar, om än ett mindre förvaltningsarvode. Det gör inte MicroStrategy. MicroStrategy har också mycket goda möjligheter att inom kort ingå i olika typer av index vilket garanterar passiva flöden som köper aktien.
MicroStrategy har möjlighet att genomföra åtgärder som ett aktiebolag, men inte en ETF kan göra. Exempel är återköp av egna aktier och att kunna köpa andra företag. Det kommer också att, inom kort, införas förmånligare redovisningsregler, som företag som MicroStrategy kommer att gynnas av.
Det är också sannolikt att MicroStrategy kommer att kunna bredda sitt erbjudande med nya typer av finansieringslösningar för att kunna köpa mer Bitcoin.
Alla dessa nämnda faktorer talar för att MicroStrategy skall handlas med en premie. I grunden handlar det om huruvida MicroStrategy bidrar med något mervärde eller inte. Om bolaget gör det uthålligt och är det enda som kan göra det, då är det motiverat med en premie. Hur stor den skall vara är svårbedömt. Marknaden bestämmer.
Varför har inte något annat bolag kopierat MicroStrategy?
En av de intressantaste frågeställningarna rörande MicroStrategys framgång är när något annat större företag kommer att kopiera strategin, eller snarare varför det inte har hänt än. För MicroStrategy är det visserligen bra att de är ensamma om att förvandlas till en ”Bitcoinbank”. Men en utveckling där flera företag skulle vara regelbundna köpare av Bitcoin, skulle vara positivt för Bitcoin-kursen, och därmed för MicroStrategy.
Så här långt har dock inte några andra större företag följt MicroStrategys exempel. Varför är det så? Det har ändå gått fyra år. MicroStrategys börsutveckling har utklassat i princip alla andra börsbolag sedan strategin inleddes.
Det finns ett antal skäl. Bolaget hade stagnerat, vinsten växte inte längre. Michael Saylor hade en majoritet av rösterna i bolaget, han behövde i stort sett bara övertyga styrelsen. Dessutom var han desperat att hitta en alternativ användning av överlikviditeten. Han var därför motiverad att göra det stora jobb som krävdes för att sätta sig in i hur Bitcoin fungerande. Det krävs också att bolaget som vill göra detta har en stark balansräkning och visar vinst. De sista kriterierna stämmer onekligen bra in på de stora teknologibolagen (som är realistiska efterföljare) men de befinner sig ändå i en annorlunda situation.
Det finns sällan en majoritetsägare. Därmed är det en lång väg att vandra för det bolag som vill kopiera MicroStrategy. Dessutom växer de här bolagen, de har användning för sin likviditet på ett sätt som MicroStrategy inte har. En självklarhet är givetvis att man, som företag, är övertygad om Bitcoins förträfflighet, något som många företag fortfarande inte är.
Därmed inte sagt att det inte finns lämpliga företag. De finns och många tror att det bara är en tidsfråga innan företag följer MicroStrategys exempel. Datortillverkaren Dell är en kandidat.
Privata företag (ej börsnoterade) är i en annan situation. I den sfären kan det definitivt finnas aktörer som har anammat Bitcoin. Där finns ofta samma förutsättningar som gällde för MicroStrategy. Vad som skiljer sig är dock att ett börsnoterat företag måste informera om sin verksamhet. Ett privat företag behöver inte det. Det är i deras intresse att kontinuerligt köpa Bitcoin till ett så lågt pris som möjligt, så det finns ingen anledning att meddela omgivningen att man bygger upp ett Bitcoininnehav.
Troligen är det så att ett nytt All Time High för Bitcoin skulle få företag att ta efter MicroStrategy. Detta eftersom stigande värde har visat sig vara ett av de starkaste argumenten för Bitcoin.
MicroStrategy inkluderas i Nasdaq100?
En fördel för börsnoterad bolag är att ingå i olika typer av index. Detta därför att en indexfond vid inflöden i fonden med automatik köper aktier i de bolag som ingår i indexen. Det uppstår en passiv efterfrågan. Ju större index som aktien ingår i, desto större inflöden.
I och med MicroStrategys spektakulära uppgång har aktien uppnått ett marknadsvärde som kvalificerar den för att ingå i indexet Nasdaq 100. Det innehåller de 100 största, mätt i börsvärde, på Nasdaq (börsen i USA som innehåller övervägande teknikaktier)
Avstämning görs den 29 november. Med nuvarande marknadsvärde skulle MicroStrategy komma att ingå i Nasdaq 100. Om så sker ingår MicroStrategy formellt från och med slutet av december 2024. Det är lång tid dit, och aktien är som tidigare nämnts mycket volatil, men om MicroStrategy skulle komma att räknas in i indexet är det mycket positivt för börskursen. Det skulle både innebära ett stort engångsinköp(cirka 600 miljoner USD) från fonden och dessutom framtida automatiserade inflöden.
Slutsatser
Det stora innehavet i Bitcoin gör att den framtida utvecklingen för MicroStrategy givetvis är starkt kopplad till kursutvecklingen i Bitcoin. En nedgång i Bitcoin skulle med stor sannolikhet följas av en nedgång i aktien, och även då kanske en minskad premie. Då finns det en rejäl fallhöjd i aktien. På kort sikt 1–3 månader finns det många risker både med Bitcoin och MicroStrategy. Demokratisk seger i presidentvalet och att MicroStrategy inte kvalificerar sig för att ingå i Nasdaq100 indexet för att nämna några.
Oavsett riktning för Bitcoin-kursen kommer premiens storlek i MicroStrategy att ha stor betydelse. Den är en förutsättning för att MicroStrategy även fortsättningsvis ska kunna öka mängden Bitcoin
per aktie mer än den negativa effekten av utspädningen. Förr eller senare kommer premien att minska, men det kan ligga långt fram i tiden. Ju längre premien består desto mer Bitcoin kommer MicroStrategy att kunna införskaffa. Ju mer Bitcoin, desto starkare balansräkning.
Skall det vara en premie i MicroStrategy, och i sådant fall hur stor skall den vara? Michael Saylor jämför MicroStrategy med en ETF och menar att till skillnad från ETF:en genererar MicroStrategy en avkastning i Bitcoin, dvs antalet bitcoin per aktier växer varje år, och därför skall bolaget värderas med en premie. Jag håller med Michael Saylor, det skall vara en premie, men hur stor den skall vara överlämnar jag till marknaden att bestämma.
Det finns helt klart scenarion som skulle kunna höja premien från den nuvarande nivån.
Det finns redan nu ett antal fondförvaltare som vill ha exponering mot Bitcoin, men som är begränsade i sina mandat, och därför är MicroStrategy den enda möjligheten. Det är också mycket troligt att MicroStrategy utvecklar sitt nuvarande koncept. Utöver konvertibler skulle det exempelvis vara möjligt att ge ut mer renodlade obligationer. Detta skulle locka ytterligare stora institutionella köpare till bolaget. Det finns också möjlighet till inkludering i flera stora index, vilket skulle garantera ett passivt flöde från indexfonder in i aktien.
Paradoxalt är det också så att om flera aktörer började kopiera MicroStrategy skulle det förbättra läget ytterligare. Detta eftersom det skulle medföra en ökad efterfrågan på Bitcoin och därmed en stigande kurs på Bitcoin och värdet på Microstrategy.
MicroStrategy är ett fenomen och det bolaget gör är helt nytt. Företaget har så här långt haft stor framgång med att sälja en helt ny produkt. Emissionerna av konvertibler har varit en formidabel succé. Oavsett vilken av de olika emissionerna som har skett sedan 2020, så har investerarna i samtliga fall haft en avkastning som är bättre än avkastningen man hade fått om man hade köpt Bitcoin. Den avkastningen har man alltså uppnått trots att förlustrisken i investeringen har varit extremt begränsad.
I samband med MicroStrategys Q3 rapport presenterades två avsiktsförklaringar. Den första var att det tillkännagavs att MicroStrategy har för avsikt att köpa Bitcoin för 42 miljarder USD under åren 2025–2027. Vid en oförändrad Bitcoinkurs motsvarar det nästan 600 000 Bitcoin, vilket skall sättas i relation till att MicroStrategi idag har 252 200 Bitcoin. Den andra var att MicroStrategy skall utvecklas till vad man kan kalla en Bitcoinbank. Det sistnämnda innebär att bolaget skall bredda sitt erbjudande av Bitcoinbaserad kreditprodukter. Således inte bara konvertibler, utan även andra lösningar där man kan variera bitcoinexponeringens storlek efter kundens önskemål.
Vad som skulle skapa en markant uppgång i MicroStrategy vore en stigande Bitcoinkurs i kombination med en stigande premie. Det går att hävda att ju högre premien är, desto större är risken i aktien. Men det är också så att ju högre premie, desto bättre för MicroStrategy, och det vet marknaden om. Den höga premien är i viss mån självförstärkande.
Det MicroStrategy gör är helt nytt. Bolaget har så här långt haft stor framgång med att sälja en helt ny produkt. Under förutsättning att man som investerare är positiv till Bitcoin är MicroStrategy en av de mest intressanta aktierna för närvarande. Förvisso är volatiliteten och risken i Bitcoin hög, och den är ännu högre i MicroStrategy. Risken att äga MicroStrategy, gentemot att köpa Bitcoin, kommer också alltid att vara högre. Dock har den risken så här långt visat sig vara väl värd att ta.
Lämna ett svar